. System, Création d'un registry "+res.getString("implementation")+" sur le port "+Integer.valueOf(res.getString

}. Else and S. , Un registry "+res.getString

. System, Création d'une session Splach ("+res.getString("serveur") +", port "+ Integer.valueOf(res.getString, intValue() +", "+ res.getString

. Sessionfactory, createSession(cltGestionnaireConnexion, url, true, this); cltGestionnaireConnexion.setSession(sessionSplach); cltGestionnaireConnexion.setSessionManager(this)

. Channelconnexion, addConsumer(cltGestionnaireConnexion,consumerConnexion); cltGestionnaireConnexion.setChannelConnexion(channelConnexion)

. Channelfichier, addConsumer(cltGestionnaireConnexion,consumerFichier); cltGestionnaireConnexion.setChannelFichier(channelFichier)

. Channelforum, addConsumer(cltGestionnaireConnexion,consumerForum); cltGestionnaireConnexion.setChannelForum(channelForum)

S. Oui, précisez : manque un message de type vocal (1) (note : pas le sens de la question

D. Splach, la discussion s'affiche de manière arborescente et non de manière linéaire comme dans un « chat » classique. Trouvez-vous que cela rend la discussion

S. Aknine, S. Pinson, M. Zacklad-au-travail-coopératif, J. Barthès, V. Chevrier et al., Un système d'agents récursifs pour l, 6ème journées Francophones d'Intelligence Artificielle et Systèmes Multi-Agents (JFIADSMA), Pont-à-Mousson, pp.67-80, 1998.

J. F. Allen and C. R. Perrault, Analysing Intention in Utterances, Artificial Intelligence, vol.15, issue.3, pp.147-178, 1980.

R. Sherman, M. K. Alpert, P. G. Singley, and . Fairweather, Deploying Intelligent Tutors on the Web: An Architecture and an Example, International Journal of Artificial Intelligence in Education, vol.10, issue.2, pp.183-197, 1999.

E. Aronson, N. Blaney, C. Stephan, J. Sikes, and M. Snapp, The jigsaw classroom, 1978.

J. Langshaw and A. , Quand dire, c'est faire (Edition du Seuil, 1970.

G. Ayala and Y. Yano, Intelligent Agents to Support the Effective Collaboration in a CSCL Environment, Proceedings of the ED- TELECOM 96 World Conference on Educational Communications, pp.19-24, 1996.

D. Badouel and P. Cointe, Java : une introduction au langage, comparaison avec Smalltalk et C++, Actes des journées Objet, École des Mines de Nantes, 1996.

M. Baker, E. De-vries, K. Lund, and M. Quignard, Interactions épistémiques médiatisés par ordinateur pour l'apprentissage des sciences : bilan de recherches, Sixièmes journées francophones Environnements Interactifs d'Apprentissage avec Ordinateur (EIAO'2001), pp.21-32, 2001.

M. J. Baker and K. Lund, Flexibly structuring the interaction in a CSCL environment, EuroAIED'96, 1996.

M. J. Baker and K. Lund, Promoting reflective interactions in a computersupported collaborative learning environment, Journal of Computer Assisted Learning, vol.13, 1997.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/halshs-00195341

. Balacheff, Martial Vivet, Conception d'environnements interactifs d'apprentissage avec ordinateur -Tendances et perspectives, PRC-GDR Intelligence Artificielle, pp.315-337, 1997.

J. Banâtre and M. Banâtre, Les systèmes distribués -Expérience du projet GOTHIC, Collection Science Informatique, 1991.

L. J. Bannon, CSCW: An initial Exploration, Scandinavian Journal of Information Systems, vol.5, pp.3-24, 1993.

L. J. Bannon and K. Schmidt, CSCW: Four Character in Search of a Context, Studies in Computer Supported Cooperative Work:Theory, Practice and Design, pp.3-16, 1991.

M. Baron and R. Gras, Jean-François Nicaud, Actes des deuxièmes journées EIAO de Cachan (Les Éditions de l'École Normale Supérieure de Cachan, 1991.

M. Baron and M. Vivet, Modélisation de connaissance pour des environnements interactifs d'apprentissage avec ordinateur, Actes de 5ème journées nationales PRC-GDR-IA, . (Teknea, pp.239-262, 1995.

J. Barthes and D. Boullier, Bilan d'une formation à distance en documentation technique : le DESS DICIT de l'UTC, Colloque Nouvelles Technologies de l'Information et de la Communication, p.98, 1998.

D. Bédard and M. Bélisle, Contribution des technologies de l'information et de la communication (TIC), Revue DFLM, vol.2, pp.35-39, 1998.

Z. L. Berge, Computer Conferencing and Ont-Line Classroom, International Journal of Educational Telecommunications, vol.3, issue.1, 1997.

É. Bilange, Modélisation du dialogue oral finalisé personne-machine par une approche structurelle, 1991.

. Bo-du-ministère, Programmes des classes de troisième des collèges " , Bulletin Officiel de l'Éducation Nationale, pp.136-140, 1998.

O. Boissier, Z. Guessoum, and M. Occello, Plates-formes de développement de Systèmes Multi-Agents, Bulletin de l'AFIA, pp.10-25, 1999.

D. Boullier, L. Loi, and . Support, leçons de trois ans d'enseignement numérique à distance, Les cahiers du numérique, l'université virtuelle, pp.145-172, 2000.

G. Bourguin, Un support informatique à l'activité coopérative fondé sur la Théorie de l'Activité : le projet DARE, Informatique, Thèse de Doctorat, 2000.

G. Bourguin and A. Derycke, A Reflective CSCL Environment with Foundations Based on the Activity Theory, 5th International Conference on Intelligent Tutoring Systems, 2000.
DOI : 10.1007/3-540-45108-0_31

A. Bouthry, P. Chevalier, S. Ravet, and J. Schaff, Choisir une solution de téléformation -Étude, 2000.

J. Boutinet, Psychologie des conduites à projet, Que sais-je ? (Presses, 1993.

J. Seely-brown, A. Collins, and P. Duguid, Situated Cognition and the Culture of Learning, Educational Researcher, vol.18, issue.1, pp.32-42, 1989.
DOI : 10.3102/0013189X018001032

E. Bruillard and L. , ordinateur à l'école : de l'outil à l'instument, Sciences et Techniques Educatives, vol.5, issue.1, pp.63-80, 1998.

É. Bruillard and M. Vivet, Concevoir des EIAO pour des situations scolaires : approche méthodologique, Didactique et intelligence artificielle, pp.273-302, 1994.

J. Bruner, car la culture donne forme à l'esprit, 1991.

J. Bruner and L. , approche psycho-culturelle de l'éducation, 4ème biennale de l'éducation et de la formation, 1998.

T. Cameron, H. S. Barrows, and S. M. Crooks, Distributed problem-based learning at Southern Illinois University School of Medicine, Proceedings of the 1999 conference on Computer support for collaborative learning, CSCL '99, pp.86-93, 1999.
DOI : 10.3115/1150240.1150250

T. Caplow and . Deux-contre-un, Les coalitions dans les triades, Collection sciences humaines appliquées (Les éditions ESF, 1968.

H. Peter, M. Carstensen, and . Nielsen, Guiding the thrust! Analytical concepts in the service of coordination support systems, Fourth International Conference on the Design of Cooperative Systems, pp.131-146, 2000.

T. Cerratto, Activités collaboratives sur réseau, une approche instrumentale de l'écriture en collaboration, Psychologie cognitive, Thèse de Doctorat, 1999.

D. Chauhan and J. , A Java-based Agent Framework for Multiagent Systems Development and Implementation, informatique, Thèse de Doctorat, 1997.

R. Chevallier, STUDIA : mise en oeuvre d'un modèle dynamique de dialogue dans un Tuteur Intelligent, 1992.

H. Herbert, E. F. Clark, and . Schaefer, Contributing to Discourse, Cognitive Science, vol.13, pp.259-294, 1989.

N. Colineau and B. Moulin, Détermination d'actes de dialogue suivant une approche connexionniste, Analyse et Simulation de Conversations

B. Delisle, Chaib-draa, pp.243-271, 1999.

R. Cousinet, Une Méthode de travail libre par groupes, Sciences et l'art de l'éducation (Edition du Cerf, p.2, 1949.

R. Crawley, What is CSCL ? " (Collaborative Computing Research Group, Joint Information Systems Committee, 1997.

P. Croisy, Collecticiels temps réel et apprentissage coopératif : des aspects sociaux et pédagogiques jusqu'au modèle multi-agents de l'interface de groupe, 1995.

J. Cuseo, Cooperative Learning Vs. Small-Group Discussions and Group Projects: The Critical Differences, Cooperative Learning and College Teaching

P. Dagau and L. Dubois, Le travail de groupe dans les nouveaux moyens de math 1P : Attitudes d'enseignants, 1999.

L. Damphousse, Participation et animation : un modèle d'analyse de la téléconférence assitée par ordinateur à la télé-université, Maîtrise en Communication, 1996.

B. David, O. Gibaud, J. Roland, F. Tarpin-bernard, and C. Vial, Cooperative learning Systems: Extension of the micro-world concept, Telecommunications for Education and Training, pp.48-54, 1997.

A. De-la-pommeraye, Y. Guittard, P. Imbert-moulard-compatibles, and P. Mag, Les enjeux du groupware, pp.106-116, 1996.

R. Deloffre, Le projet en éducation technologique, 1996.

C. Després and . Essaim, un environnement informatique pour le suivi pédagogique synchrone d'activités d'apprentissage à distance, Démonstration aux sixièmes journées francophones Environnements Interactifs d'Apprentissage avec Ordinateur (EIAO'2001), pp.178-179, 2001.

C. Després and S. George, Computer-Supported Distance Learning: an example in educational robotics, Ninth International PEG Conference, pp.344-353, 1999.

C. Després and S. George, Supporting learners' activities in a distance learning environment, International Journal of Continuing Engineering Education and Lifelong Learning, vol.11, issue.3, pp.261-272, 2001.
DOI : 10.1504/IJCEELL.2001.000398

P. Dillenbourg, M. J. Baker, A. Blaye, and C. O. Malley, The evolution of research on collaborative learning, Learning in Humans and Machines, 1996.

P. Dillenbourg, P. Jermann, D. Schneider, D. Traum, and C. Buiu, The Design of MOO Agents : Implications from an Empirical CSCW Study, Artificial Intelligence in Education, 1997.

B. Dillenseger, Une approche multi-agents des sytèmes de bureautique communicante, 1992.

L. Dirckinck-holmfeld, Project Pedagogy as the Foundation for Computer Supported Collaborative Learning, Joint Working Conference, 1994.

W. Doise and G. Mugny, Le développement social de l'intelligence (InterEditions, 1981.

X. Dubourg, Modélisation de l'interaction en EIAO, une approche événementielle pour la réalisation du système REPÉRES, 1995.

B. J. Duch, Problem-Based Learning in Physics: The Power of Students Teaching Students

R. Dunne, Activity Theory, 1995.

É. Ecoutin, Étude comparative technique et pédagogique des plates-formes pour la formation ouverte et à distance, 2000.

C. Ellis, S. J. Gibbs, and G. Rein, Groupware: some issues and experiences, Communications of the ACM, vol.34, issue.1, pp.39-58, 1991.
DOI : 10.1145/99977.99987

Y. Engeström, Learning by expanding: An activity-theoretical approach to developmental research, Orienta-Konsultit, 1987.
DOI : 10.1017/CBO9781139814744

J. Ferber, Les systèmes multi-agents. iia, 1995.

T. Finin, J. Weber, G. Wiederhold, M. Genesereth, R. Fritzon et al., Specification of the KQML Agent- Communication Language, The DARPA (Defense Advanced Research Project Agency) Knowledge Sharing Initiative External Interfaces Working Group, 1993.

G. Fischer and S. Understanding, Informed Participation, and Social Creativity -Objectives for the Next Generation of Collaborative Systems, Fourth International Conference on the Design of Cooperative Systems, pp.3-16, 2000.

F. Flores, M. Graves, B. Hartfield, and T. Winograd, Computer systems and the design of organizational interaction, ACM Transactions on Information Systems, vol.6, issue.2, pp.153-172, 1988.
DOI : 10.1145/45941.45943

C. Freinet, Les Techniques Freinet de l'école moderne. Bourrelier, 1977.

E. J. Friedman-hill, Jess, The Java Expert System Shell, Distributed Computing Systems Sandia National Laboratories, 1997.
DOI : 10.2172/565603

URL : http://www.osti.gov/scitech/servlets/purl/565603

M. Futtersack, Quiz : une architecture multi-agent pour un tuteur intelligent, p.6, 1990.

S. George and C. Després, How Telecommunications and Agents can be Used in Distance Education: an example of remote driving of educational robots, C

. Abbott, Telecommunications for Education and Training (TET'99), pp.311-318, 1999.

S. George and P. Leroux, Project-Based Learning as a Basis for a CSCL Environment: An Example in Educational Robotics, European Conference on Computer-Supported Collaborative Learning (Euro-CSCL 2001), pp.269-276, 2001.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01434649

S. George, P. Leroux, S. , C. Desmoulins, M. Grandbastien et al., Un environnement support de projets collectifs entre apprenants, Sixièmes journées francophones Environnements Interactifs d'Apprentissage avec Ordinateur (EIAO'2001), pp.49-60, 2001.
DOI : 10.3166/dn.5.3-4.65-87

URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01434661

G. Geteducated, com is one of America's leading distance learning consulting firms, 1994.

S. Ghernaouti-hélie, Communication en mode client-serveur -les outils du traitement réparti coopératif, Collection Systèmes Distribués, 1994.

B. Gifford, N. D. Enyedy, C. , C. Hoadley, and J. Roschelle, Activity centered design, Proceedings of the 1999 conference on Computer support for collaborative learning, CSCL '99, pp.189-196, 1999.
DOI : 10.3115/1150240.1150262

P. Goguelin, Comment faire naître un projet, Dossier Projet, Sciences Humaines, vol.39, pp.30-31, 1994.

A. Anuradha and . Gokhale, Collaborative Learning Enhances Critical Thinking, Journal of Technology Education, vol.7, issue.1, 1995.

S. Greenberg, M. Roseman, D. Webster, and R. Bohnet, Human and technical factors of distributed group drawing tools, Interacting with Computers, vol.4, issue.3, pp.364-392, 1992.
DOI : 10.1016/0953-5438(92)90023-9

J. Greer, G. Mccalla, J. Collins, V. Kumar, P. Meagher et al., Supporting Peer Help and Collaboration in Distributed Workplace Environments, International Journal of Artificial Intelligence in Education, vol.9, pp.159-177, 1998.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00588744

. Grégoire and . Laferrière, Rénigald Grégoire, Thérèse Laferrière Apprendre ensemble par projet avec l'ordinateur en réseau, 1999.

E. Heeren, Technology support for collaborative distance learning, Psychologie cognitive, Thèse de Doctorat, 1996.

S. Herring, Interactional Coherence in CMC, Journal of Computer-Mediated Communication, vol.4, issue.4, 1999.
DOI : 10.1111/j.1083-6101.1999.tb00106.x

F. Hoogstoel, Une approche organisationnelle du travail coopératif assisté par ordinateur Application au projet Co-Learn, Thèse de Doctorat, 1995.

R. Hotte, Modélisation d'un système d'aide multiexpert pour l'apprentissage coopératif à distance, Spécialité Didactique des disciplines, Thèse de Doctorat, 1998.

S. Jean, Pépite : un système d'assistance au diagnostic de compétences, Spécialité Informatique, Thèse de Doctorat, 2000.

P. Jermann and D. Schneider, Semi-structured interface in collaborative problem-solving, First Swiss Workshop on distributed and parallel systems, 1997.

P. Jermann, A. Soller, and M. Muehlenbrock, From mirroring to guiding: A review of state of the art technology for supporting collaborative learning, European Conference on Computer-Supported Collaborative Learning (Euro-CSCL 2001), pp.324-331, 2001.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00197377

R. T. Johnson and D. W. Johnson, Cooperative Learning, Context : a Quarterly of Humane Sustainable Culture, 1988.
DOI : 10.4135/9781412952491.n63

R. T. Johnson and D. W. Johnson, Learning together and alone, Cooperative, Competitive and Individualistic learning, 1991.

R. T. Johnson and D. W. Johnson, The Cooperative Learning Center at The University of Minnesota

V. Kaptelinin and B. A. Nardi, Activity theory, CHI '97 extended abstracts on Human factors in computing systems looking to the future, CHI '97, 1997.
DOI : 10.1145/1120212.1120321

C. Kerbrat-orecchioni, Les interactions verbales (A. Colin, 1918.

W. Kilpatrick, The Project Method, Teachers College Record, vol.19, issue.2, pp.319-335, 1918.

C. Kolski, Ingénierie des interfaces homme-machine -Conception et évaluation, Traité des Nouvelles Technologies, 1993.

. Vivekanandan-suresh and . Kumar, Computer-Supported Collaborative Learning: Issues for Research, 1996.

T. Kvan, W. H. Yip, and A. Vera, Supporting design studio learning, Proceedings of the 1999 conference on Computer support for collaborative learning, CSCL '99
DOI : 10.3115/1150240.1150281

J. Labat, Quiz : une contribution à l'amélioration des capacités pédagogiques des tuteurs intelligents, p.6, 1990.

J. Lave, Cognition in Practice, 1988.
DOI : 10.1017/CBO9780511609268

J. Lave and E. Wenger, Situated Learning: Legitimate Peripheral Participation, 1990.
DOI : 10.1017/CBO9780511815355

J. L. Gal, Classe-coopérative et personnalisation des apprentissages, in Réussir par l'école, comment ?, Institut Coopératif de l'École Moderne (ICEM), pp.205-214, 1991.

L. Legrand, Pédagogie de projet, projet technique, Bulletin de l'Association des, Enseignants Activités Technologiques (AEAT), vol.65, 1986.

A. N. Leontiev, Activity, consciousness, and personality, 1978.

P. Leroux, Conception et réalisation d'un système coopératif d'apprentissage

P. Leroux, M. Vivet, and J. Canvel, Alphabétisation technologique, Roboteach : un outil de formation, 3ème colloque A2RP, 1995.

R. Lewis, Apprendre conjointement : une analyse, quelques expériences et un cadre de travail, Quatrième Colloque Hypermédias et Apprentissages, pp.11-28, 1998.

M. Lewkowicz and M. Zacklad, A guide through the construction of a groupware for efficient knowledge management

M. Linard, Des machines et des hommes, 1996.

J. Ljungberg and P. Holm, Speech Acts on Trial, in Computers and Context: Joining Forces in Design, 1997.

D. Luzzati, Le dialogue verbal homme-machine, 1995.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01437244

J. Marot and A. Darnige, La téléformation, Que sais-je ? (Presses Universitaires de France, 1996.

J. Martinand, Problématique introductive au colloque, Skolê -Cahier de la recherche et du développement, pp.21-27, 2000.

R. S. Matthews, J. L. Cooper, N. Davidson, and P. Hawkes, Building Bridges Between Cooperative and Collaborative Learning, Change: The Magazine of Higher Learning, vol.27, issue.4, pp.35-40, 1995.
DOI : 10.1080/00091383.1995.9936435

M. M. Mcmanus and R. M. Aiken, Monitoring Computer-Based Collaborative Problem Solving, Journal of Artificial Intelligence in Education, vol.6, issue.4, pp.307-336, 1995.

M. M. Mcmanus and R. M. Aiken, Using an Intelligent Tutor to Facilitate Collaborative Learning, Innovating Adult Learning with Innovative Technologies, Elsevier Science B.V, 1995.

Y. Miao, S. Holst, T. Holmer, J. Fleschutz, and P. Zentel, An Activity-Oriented Approach to Visually Structured Knowledge Representation for Problem-Based Learning in Virtual Learning Environments, Fourth International Conference on the Design of Cooperative Systems, pp.303-318, 2000.

J. Moeschler, Analyse du discours et analyse conversationnelle, pp.471-492, 1994.

B. A. Nardi, Context and Consciousness: Activity Theory and Human- Computer Interaction, 1996.

C. Nécaille, F. Guéguot, and J. Pécuchet, Archymédia : un environnement multimédia distribué d'enseignement/apprentissage centré sur l'aide à l'utilisateur, CNED, NTICF'98, pp.339-344, 1998.

H. Douglas, B. R. Norrie, and . Gaines, The Learning Web: A System View and an Agent-Oriented Model, International Journal of Educational Telecommunications, vol.1, issue.1, pp.23-41, 1995.

K. Nurmela, E. Lehtinen, and T. Palonen, Evaluating CSCL log files by social network analysis, Proceedings of the 1999 conference on Computer support for collaborative learning, CSCL '99
DOI : 10.3115/1150240.1150294

R. Orfali, D. Harkey, and J. Edwards, Client-serveur -Guide de survie, 1995.

J. Oshima, C. Bereiter, and M. Scardamalia, Information-Access Characteristics for High Conceptual Progress in a

T. Panitz, Collaborative Versus Cooperative Learning: Comparing the Two Definitions Helps Understand the nature of Interactive learning, Cooperative Learning and College Teaching, 1997.

G. Paquette, Métaconnaissance dans les environnements d'apprentissage, Informatique, Thèse de Doctorat, 1991.

G. Paquette, La modélisation par objets typés -une méthode de représentation pour les systèmes d'apprentissage et d'aide à la tâche, Sciences et Techniques Éducatives, vol.3, issue.1, pp.9-42, 1996.

G. Paquette and C. Ricciardi-rigault, Le Campus Virtuel : un réseau d'acteurs et de ressources, Revue de l'Association canadienne d'éducation à distance, pp.85-101, 1997.

C. Parmentier, J. Morandeau, and M. Vivet, Recherche PLUME : rapport final, 1993.

C. Parmentier, M. Vivet, and J. Bruneau, La reconversion d'ouvriers spécialisés : un défi pour la micro-robotique pédagogique, Deuxième congrès international de robotique pédagogiqueLes publications de la faculté des sciences de l'éducation, pp.143-163, 1990.

P. Pavel and G. , Visu@l -Environnement Distribué Interactif pour l'Apprentissage Humain de la Géométrie Descriptive, 1999.

]. S. Payne, Interface Problems and Interface Resources, Designing interaction, Psychology of Human Computer Interface, 1991.

A. Péninou and . Mact, Un modèle d'agents centrés tâches pour la production de systèmes tuteurs intelligents par l'atelier de génie didacticiel intégré, 1993.

J. Pernin, Le projet FORMID (FORMation Interactive à Distance, Réunion du GDR I3/IHMC, 2000.

J. Perriault, La logique de l'usage (Flammarion, 1989.

J. Perriault, La communication du savoir à distance, Éducation et formation (L'Harmattan, 1996.

A. J. Petrosino and J. Pfaffman, The mission to mars Webliographer, Proceedings of the 2nd international conference on Computer support for collaborative learning, CSCL '97, pp.198-206, 1997.
DOI : 10.3115/1599773.1599798

J. Piaget, Psychologie et pédagogie (Folio essais, 1935.

R. Pléty, Comment apprendre et se former en groupe (Retz, 1998.

J. Polman, Bootstrapping a Community of Practice: Learning Science by Doing Projects in a High School Classroom, International Conference on the Learning Sciences, pp.474-479, 1996.

H. Portine and L. , autonomie de l'apprenant en questions, pp.73-77, 1998.

M. Quignard, Modélisation cognitive de l'argumentation dialoguée, Sciences cognitives, Thèse de Doctorat, 2000.

P. Rabardel, L. Hommes, and . Les, Approche cognitive des instruments contemporains, 1995.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01017462

P. Rabardel, J. Rogalski, and P. Béguin, Les processus de coopération à l'articulation entre modalités organisationnelles et activités individuelles, Octares Editions, pp.289-306, 1996.

L. Raillon and R. Cousinet, Perspectives : revue trimestrielle d'éducation comparée sérieThinkers on Education, pp.225-236, 1993.

A. Repenning, A. Ioannidou, and J. Ambach, Learn to Communicate and Communicate to Learn, Journal of Interactive Media in Education, vol.1998, issue.2, 1998.
DOI : 10.5334/1998-7

J. Robertson, J. Good, and H. Pain, BetterBlether: The Design and Evaluation of a Discussion Tool for Education, International Journal of Artificial Intellignece in Education, vol.9, pp.219-236, 1998.

T. Rodden, . Survey, and . Systems, A survey of CSCW systems, Interacting with Computers, vol.3, issue.3, pp.319-353, 1991.
DOI : 10.1016/0953-5438(91)90020-3

J. Rogalski, Concepts et méthodes d'analyse des processus de coopération, in Communications interactives dans les groupes de travail, pp.27-58, 1998.

J. Roschelle and A. Theory, Activity Theory: A Foundation for Designing Learning Technology?, Journal of the Learning Sciences, vol.3, issue.2, pp.241-255, 1998.
DOI : 10.1207/s15327809jls0702_5

J. Roschelle and S. D. Teasley, The construction of shared knowledge in collaborative problem solving, Special Issue, Computer Supported Collaborative Learning, pp.69-97, 1995.

J. Roth, C. Unger, R. Dieng, A. Giboin, L. Karsenty et al., An extensible classification model for distribution architectures of synchronous groupware, Fourth International Conference on the Design of Cooperative Systems, pp.113-127, 2000.

E. Roulet, A. Auchlin, J. Moeschler, M. Schelling, and C. , Rubattel, L'articulation du discours en français contemporain, Collection Sciences pour la communication, 1985.

. Kjell-rubenson and G. Hans, Transition vers la société du savoir : politiques et stratégies pour promouvoir la participation et l'apprentissage chez les individus, 2000.

D. Salber, J. Coutaz, D. Decouchant, and M. Riveill, De l'observabilité et de l'honnêteté : le cas du contrôle d'accès dans la Communication Homme-Homme, IHM'95, pp.27-34, 1995.

G. Salomon, What Does the Design of Effective CSCL Require and How Do We Study Its Effects?, SIGCUE outlook, special issue on CSCL, pp.62-68, 1992.

G. Salomon and D. N. Perkins, Individual and Social Aspects of Learning, Review of Research in Education, vol.23, pp.1-24, 1998.
DOI : 10.2307/1167286

A. Savoyant, Image opérative et problèmes de coordination inter-individuelle dans l'activité collective, Séminaire sur l'image opérative, pp.82-90, 1981.

D. Scapin, Guide ergonomique de conception des interfaces " (INRIA, rapport de recherche n°77, 1986.

M. Scardamalia and C. Bereiter, Computer Support for Knowledge-Building Communities, Journal of the Learning Sciences, vol.1, issue.3, pp.265-283, 1994.
DOI : 10.1207/s15327809jls0303_3

K. Schmidt and T. Rodden, Putting it All Together, Techniques in Orthopaedics, vol.23, issue.4, pp.157-176, 1996.
DOI : 10.1097/BTO.0b013e318190974a

K. Schmidt and C. Simone, Coordination mechanisms: Towards a conceptual foundation of CSCW systems design, Computer Supported Cooperative Work (CSCW), vol.1, issue.1, pp.155-200, 1996.
DOI : 10.1007/BF00133655

R. John and . Searle, Les actes de langage, Collection Savoir : Lettres (Hermann, Editeurs des sciences et des arts, 1972.

J. A. Self, Bypassing the Intractable Problem of Student Modelling, Intelligent Tutoring System, pp.18-24, 1988.

B. Senach, Évaluation ergonomique des interfaces homme-machine : une revue de la littérature, 1990.

F. Sérusclat, Rapport sur les techniques des apprentissages essentiels pour une bonne insertion dans la société de l'information, 1997.

S. Sharan and Y. Sharan, Expanding Cooperative Learning through Group Investigation, 1992.

L. Sherry, The Nature and Purpose of Online Discourse: A Brief Synthesis of Current Research as related to The WEB Project, International Journal of Educational Telecommunications, vol.6, issue.1, pp.19-52, 1998.

G. Simmel, The Number of Members as Determining the Sociological Form of the Group. I, American Journal of Sociology, vol.8, issue.1, pp.1-46, 1902.
DOI : 10.1086/211115

K. Mark, P. G. Singley, S. Fairweather, and . Swerling, Team Tutoring Systems: Reifying Roles in Problem Solving, Computer Supported Collaborative Learning (CSCL'99), pp.538-548, 1999.

]. B. Skinner, The Science of Learning and the Art of Teaching., Harvard Education Revue, vol.24, pp.86-97, 1954.
DOI : 10.1037/11324-010

M. Smith, J. J. Cadiz, and B. Burkhalter, Conversation trees and threaded chats, Proceedings of the 2000 ACM conference on Computer supported cooperative work , CSCW '00, 2000.
DOI : 10.1145/358916.358980

URL : http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/summary?doi=10.1.1.129.2233

A. Soller, F. Linton, B. Goodman, and A. Lesgold, Toward Intelligent Analysis and Support of Collaborative Learning Interaction, Ninth International Conference on Artificial Intelligence in Education, Le Mans, pp.75-82, 1999.

J. Soubie, F. Buratto, and C. Chabaud, La conception de la coopération et la coopération dans la conception, Coopération et

S. Soury-lavergne, Étayage et explication dans le préceptorat distant, le cas de TéléCabri, didactique des mathématiques, Thèse de Doctorat, 1998.

J. Stewart, B. Bederson, and A. Druin, Single display groupware, Proceedings of the SIGCHI conference on Human factors in computing systems the CHI is the limit, CHI '99, pp.286-293, 1999.
DOI : 10.1145/302979.303064

L. A. Suchman, Plans and Situated Actions, 1987.

L. A. Suchman, Do Categories Have Politics? The language/action perspective reconsidered, Computer-Supported Cooperative Work, pp.177-190, 1994.
DOI : 10.1007/978-94-011-2094-4_1

D. D. Suthers and D. Jones, An Architecture for Intelligent Collaborative Educational Systems, Artificial Intelligence in Education, 1997.

F. Tarpin-bernard, Travail coopératif synchrone assisté par ordinateur : approche AMF-C, 1997.

F. Tarpin-bernard, B. David, and K. Ouadou, Collecticiel : modèle d'architecture et validation sur un exemple, 4° journées internationales Mondes Réels et Virtuels, pp.401-414, 1995.

J. Vassileff and . Projet, Cahiers Binet Simon -Le projet en éducation et en formation, pp.90-117, 1994.

A. H. Vera, T. Kvan, R. L. West, and S. Lai, Expertise and Collaboration Design, Computer Human Interaction (HCI 98), pp.502-510, 1998.

. Vivet, Utilisation de la méthode ATRIUM en formation professionnelle, Colloque International sur la Robotique Pédagogique, 1997.

. Vivet, Teleassistance of Trainees in an SME: A Case Study, pp.907-914, 1993.

D. R. Ward, E. L. Tiessen, W. , R. Hall, N. Miyake et al., Supporting collaborative project-based learning on the WWW, Proceedings of the 2nd international conference on Computer support for collaborative learning, CSCL '97, pp.299-307, 1997.
DOI : 10.3115/1599773.1599810

B. Wasson, Identifying Coordination Agents for Collaborative Telelearning, International Journal of Artificial Intelligence in Education, vol.9, pp.275-299, 1998.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00197381

E. Wenger, Communities of Practice, Learning as a Social System The Systems Thinker, 1998.

R. Whitaker, Computer Supported Cooperative Work (CSCW) and Groupware: Overview, Definitions, and Distinctions, 1987.

T. Winograd and . Language, A Language/Action Perspective on the Design of Cooperative Work, Human???Computer Interaction, vol.57, issue.1, pp.3-30, 1987.
DOI : 10.1007/BF00653378

E. Woodruff, Concerning the cohesive nature of CSCL communities, Proceedings of the 1999 conference on Computer support for collaborative learning, CSCL '99
DOI : 10.3115/1150240.1150321

D. W. Wortham, Nodal and matrix analyses of communication patterns in small groups, Proceedings of the 1999 conference on Computer support for collaborative learning, CSCL '99
DOI : 10.3115/1150240.1150322

M. Zacklad, Ingénierie des connaissances appliquée aux systèmes d'information pour la coopération et la gestion des connaissances, 2000.