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Université Joseph-Fourier - Grenoble I (16/09/2008), Francois Sillion (Dir.)
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Représentations optmisées pour l'accélération des requêtes d'affichage et de collision
Elmar Eisemann1

A rapidly growing computer graphics community has contributed to dramatic increase in complexity with respect to geometry as well as physical phenomena. Simulating, approximating and visualizing geometry consisting of tens of millions of polygons simultaneously tested for collision or visibility is becoming increasingly common. Further, recent technological innovations from graphics card vendors have given impetus to achieving these results at very high frame rates. Despite tremendous developments in graphics hardware, capturing the complete surrounding environment poses a significant challenge. Given the added time constraint for real-time or interactive rates, simplified representations and suitable approximations of physical effects are of key importance.

This dissertation focuses on simplified representations and computations to achieve real-time performance for complex tasks and concentrates on a variety of topics including simplification, visibility, soft shadows and voxelization.
1:  INRIA Grenoble Rhône-Alpes / LJK Laboratoire Jean Kuntzmann - ARTIS
temps-réel – informatique graphique – ombres – voxelisation – simplification

Optimized Representations for the Acceleration of Display- and Collision Queries
Le domaine de l'informatique graphique a reçu un formidable essor. L'incrément de la complexité de la géométrie et des phénomènes physiques traités est impressionnant.
Simuler, approximer et visualiser une scène de plusieurs dizaines de millions de polygones, de surcroit simultanément testés pour déterminer collisions et visibilité, devient très commode nos jours.
Les innovations récentes des fabricants des cartes graphiques nous motivent pour obtenir des résultats convaincants en temps interactif ou même temps-réel. Pourtant, même avec l'avancé de la technologie, la capture et simulation complète d'un environnement reste un défi énorme. Etant donnée la contrainte temporelle, des représentations simplifiées ainsi que des approximations adaptées des effets physiques sont d'une importance majeure.

Cette dissertation se concentre sur les représentations alternatives et des calculs adaptés pour arriver à une haute performance pour des tâches complexes qui apparaissent fréquemment en informatique graphique. Citons par exemple: la simplification de modèles, la visibilité, les ombres douces, ou encore la voxelisation.
real-time – computer graphics – voxelization – shadows – simplification