login
english version rss feed
Detailed view PhD thesis
Université Paris-Est Technische Universität (Dresde, Allemagne) (02/12/2010), Michel Savy (Dir.)
Attached file list to this document: 
PDF
TH2010PEST1107_complete.pdf(10.9 MB)
Airports and territory : emergence of a new strategic actor in the air transport system
Catharina Horn1

This thesis deals with the emergence of the airport as a new strategic actor in the air transport system which has undergone profound changes since its liberalisation and within which the airport turned out to be a major player. Considering the airport as an actor in the air transport system, even if it is affected by its environment in a large sense, this work proposes a contribution to current discussion about airport economics. This contribution refers to two levels : an analysis of the European airport business within which the airport emerges as a full player and an analysis of the link between airport strategy and the spatial and territorial context into which the airport is embedded. Based on the differentiation of airport strategies according to the airports' commitment to certain market segments, the analysis of the spatial and territorial context into which the airports are embedded showed its influence on the development of airports but confirmed also that the latter is not automatic but subject to the dynamics arising from the interactions between the different actors. The emergence of the airport as a new strategic player in the air transport system places the emphasis on the complex relation between airport and territory which is reflected in a number of issues connected with the airport activity
1:  LATTS - Laboratoire Techniques, Territoires et Sociétés
Spatial and territorial embeddedness – Airport business – Liberalisation – Nuisance – Airport strategies – Airport taxonomy

Aéroports et territoire : emergence of a new strategic actor in the air transport systeml'émergence d'un nouvel acteur stratégique dans le système de transport aérien
Cette thèse de doctorat porte sur l'émergence de l'aéroport comme nouvel acteur stratégique dans le système de transport aérien qui a connu de vastes changements depuis sa libéralisation et au sein duquel l'aéroport est devenu un acteur majeur. En considérant l'aéroport comme acteur du transport aérien, bien qu'il soit affecté par son environnement au sens large, ce travail propose une contribution à la discussion récente sur la question des aéroports. Cette contribution se réfère à deux niveaux : une analyse du système de transport aérien européen dans lequel l'aéroport émerge comme partenaire à part entière et une analyse détaillée du lien entre stratégies aéroportuaires et l'ancrage de l'aéroport dans l'espace et dans le territoire. En partant de la différentiation des stratégies aéroportuaires avec des aéroports qui se spécialisent dans un certain ou plusieurs segments de marché, l'analyse du contexte spatial et territorial, dans lequel les aéroports sont ancrés, a révélé son influence sur le développement des aéroports mais a confirmé aussi que ce dernier n'est pas un résultat mécanique mais est soumis aux dynamiques résultant du jeu d'acteurs. L'émergence de l'aéroport comme nouvel acteur stratégique dans le système de transport aérien met en lumière les rapports complexes entre aéroports et territoire qui se reflètent dans un certain nombre d'aspects discutés dans ce travail
Ancrage spatial et territorial – Industrie aéroportuaire – Libéralisation – Nuisance – Stratégies aéroportuaires – Typologie d'aéroports

all articles on CCSd database...
all articles on CCSd database...
all articles on CCSd database...
all articles on CCSd database...
all articles on CCSd database...