Environment, Health and Education: What is at stake for the Economic Development? - TEL - Thèses en ligne Accéder directement au contenu
Thèse Année : 2009

Environment, Health and Education: What is at stake for the Economic Development?

Environnement, Santé, Education: Quels enjeux pour le Développement?

Résumé

This dissertation deals with the co-evolution between economic and environmental spheres. It focuses on the interplays between long-term human capital evolutions that measure economic development, and environmental quality changes. The main objective is to propose some economic mechanisms that might explain the world distribution of environmental performances observed at an aggregate level. For this purpose, I emphasize a two-causality going from economic development to the environment, and conversely. On the one side, the economic development might generate negative externalities, while it also enables to spend more in environmental preservation; on the other side, the environment affects human capital accumulation. This dissertation consists in three chapters. The first one deals with the interactions between children's health, educational choices and the environment. The second one focuses on another channel linking environmental quality to human capital: life expectancy. Finally, the third one gives a key role to agents ‘expectations with regards to environmental quality, when deciding about their education. In all these chapters, the interdependence between environmental and economic decisions leads to multiple equilibria. This property allows us to explain the emergence of environmental poverty traps, which are characterized by a low level of human capital and a damaged environment.
Cette thèse traite de l'évolution conjointe des sphères économiques et environnementales. En particulier, elle s'interesse aux interactions de long-terme entre l'évolution de capital humain, qui mesurent par ailleurs le développement, et les changements environnementaux. L'objectif principal est de proposer des mécanismes économiques qui pourraient expliquer la distribution mondiale des performances environnementales observées à un niveau agrégé. Dans cette optique, je met en exergue une double causalité allant du développement économique vers l'environnement, et inversement. D'une part , le développement économique peut engendrer des externalités négatives, mais permet aussi plus de dépenses de protection environnementale. D'autre part, l'environnement affecte le capital humain. Cette thèse de compose de trois chapitres. Le premier s'intéresse aux interactions entre la santé des enfants, les choix d'éducation et l'environnement. Le deuxième se concentre sur un autre canal reliant la qualité environnementale au capital humain: l'espérance de vie. Finalement, le dernier chapitre offre un rôle clef aux anticipations des agents quant à l'état futur de l'environnement, notamment lors du processus de décision quant à l'éducation. Dans tous ces chapitres, l'interdépendance des décisions environnementales et économiques conduit à l'émergence d'équilibres multiples. Cette propriété nous permet d'expliquer l'apparition de trappaes à pauvreté environnementale, qui sont caractérisées par une faible niveau de capital humain et une qualité environnementale dégradée.
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Dates et versions

tel-00450845 , version 1 (27-01-2010)

Identifiants

  • HAL Id : tel-00450845 , version 1

Citer

Natacha Raffin. Environment, Health and Education: What is at stake for the Economic Development?. Economics and Finance. Université Panthéon-Sorbonne - Paris I, 2009. English. ⟨NNT : ⟩. ⟨tel-00450845⟩
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