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Theses Year : 2003

Le Locuteur Analogique ou la grammaire mise à sa place

René-Joseph Lavie
  • Function : Author
  • PersonId : 860396

Abstract

Putting a priority on the study of linguistic dynamics i) eases their understanding with respect to each other and ii) 'explains' grammatical properties as a side effect. No disjunction between a grammar (today) and the dynamics (tomorrow ?). The levers are analogy and proximality : some accesses are proximal (= cheaper), others are more costly. A precise and operable model of linguistic productivity consists of:
- a statics, the 'plexus', inscriptions that are meshed, exemplarist, and contextual. Among 'empty' terms (free of properties), 'copositionings' take place.
- dynamics which are cognitively founded. The syntactic analysis of an uterance is redefined as structure mappings piled up onto one another.
'Systemic productivity' obtains in pluridimensional paradigms and is explained without syntactic features (they are artifactual and their learnability is questionable). A model of acquisition predicts the sigmoid curves which are general empiry in acquisition.
Etudier les dynamiques linguistiques d'abord, les fait mieux comprendre entre elles et donne en sus une 'explication' des propriétés 'grammaticales' comme des effets seconds. On ne disjoint pas la statique (aujourd'hui) des dynamiques (demain ?). Les moyens sont l'analogie et la proximalité : certains accès sont proximaux (= économiques), d'autres plus chers. Un modèle précis et opérable de la productivité linguistique comporte :
- une statique, le 'plexus', est formée d'inscriptions enchevêtrées, exemplaristes et contextuelles. Entre des termes sans propriétés s'opèrent des 'copositionnements'.
- des dynamiques abductives combinent quatre mouvements de base cognitivement fondés. L'analyse d'un énoncé est redéfinie comme un étagement de "structure mappings".
La 'productivité systémique' a cours dans des paradigmes pluridimensionnels et est expliquée sans traits syntaxiques (qui sont artefactuels et d'apprenabilité douteuse). Un modèle d'apprentissage prédit les sigmoides qui sont l'empirie générale en acquisition.
Les dynamiques sont bien premières et la grammaire seconde.
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Dates and versions

tel-00285173 , version 1 (04-06-2008)

Identifiers

  • HAL Id : tel-00285173 , version 1

Cite

René-Joseph Lavie. Le Locuteur Analogique ou la grammaire mise à sa place. Linguistique. Université de Nanterre - Paris X, 2003. Français. ⟨NNT : ⟩. ⟨tel-00285173⟩
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