INHIBITION AND EMOTION : Mental chronometry, executive functions and hedonia.
INHIBITION ET EMOTION : Conservations, fonctions exécutives et Hédonie.
Résumé
This thesis presents original experimental contributions at the fields of studies of inhibition and emotion like in the conceptualization of the cognitive development of childhood at the adulthood. Inhibition is studied by sometimes new experiments of mental chronometry on conservation tasks of number, length and weight. A battery of tests of executive functions is also proposed on the subjects in order to test the assumption of inhibition like "age-and-domain-specific". The experimental data on inhibition reinforce the assumption of specific inhibition and underline the possibility of considering two ways of cognitive treatment different according to the type of quantity implied in the tasks of conservation : continuous or discontinuous. A new paradigm of study of the pleasure in the child is also presented consistent in a computerized procedure of presentation of hedonic photographs. The results indicate types of pleasures different in the children compared to the already known results from the adults in psychopathology. The comparison of the results on the process of inhibition and those on the emotion indicates a bond between the visual hedonia and inhibition
Cette thèse présente des apports expérimentaux originaux aux domaines d'études de l'inhibition et de l'émotion ainsi que dans la conceptualisation du développement cognitif de l'enfance à l'âge adulte. L'inhibition est étudiée par des expériences de chronométrie mentale parfois inédites sur les tâches de conservation du nombre, des longueurs et du poids. Une batterie d'épreuves de fonctions exécutives est également proposée aux sujets afin de tester l'hypothèse de l'inhibition comme « age-and-domain-specific ». Les données expérimentales sur l'inhibition renforcent l'hypothèse de l'inhibition spécifique et soulignent la possibilité d'envisager deux voies de traitement cognitif différentes selon le type de quantité impliqué dans les tâches de conservation : continu ou discontinu. Un nouveau paradigme d'étude du plaisir chez l'enfant est également présenté consistant en une procédure informatisée de présentation de photos hédoniques. Les résultats indiquent des types de plaisirs différents chez les enfants par rapport aux résultats déjà connus des adultes en psychopathologie. La mise en relation des résultats sur le processus d'inhibition et ceux sur l'émotion indique un lien entre l'hédonie visuelle et l'inhibition.
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